Sugru – Nordisk Produktlansering fyrdubblade säljsiffrorna


Sugru – Nordisk Produktlansering fyrdubblade säljsiffrorna

Sugru är en helt ny innovation och ett helt nytt varumärke. JOI Communication fick uppdraget att ta fram en mediastrategi och därefter genomförde vi en mediekampanj i Sverige, Danmark och Finland och fick journalister att skriva och berätta om den nya produkten vilket ledde till en försäljningsökning på 400% under kampanjperioden.

Sugru är en patenterad silikonteknologi som fungerar likt lera. Du kan forma det som du vill och fästa det på nästan alla sorters material. Efter 24 timmar förvandlas det till ett slitstarkt men flexibelt silikongummi med unika egenskaper. Gummimassan kan tvättas i diskmaskin och står emot både kyla och värme. Dessutom isolerar Sugru mot elektricitet och därför kan man också laga exempelvis Iphone-sladdar som har gått sönder.

När Sugru lanserades i Storbritannien år 2010 hamnade innovationen direkt på tjugoandra plats på TIME Magazines topplista över världens femtio bästa uppfinningar. Samma år hamnade Ipaden på plats trettiofyra. 

Sugru är en del i DIY (Do It Yourself) trenden och är också en del i mottrenden till slit och slängkulturen, vilket gör det till en naturlig produkt för medvetna konsumenter som hellre lagar sina prylar än köper nytt. Allt fler vill kunna göra-det-själva precis förr när våra bruksföremål till största delen gjordes av material som hade kunskap och verktyg till att laga själva. 

–  Jag växte upp på en bondgård och det var en självklarhet att man i första hand lagade det som gick att laga själv innan man åkte in till staden för att köpa nya saker. Min vision är att inspirera människor till att reparera, förbättra och själva återvinna sina ägodelar istället för att bara slänga dem och köpa nya, säger uppfinnaren och grundaren av Sugru, Jane Ni Dhulchaointigh.

 

 

 

Case study images