14 juni, 2018
Ronaldo är världsmästare på sociala media
Sammanlagt har svenska landslaget 3 miljoner följare. Det placerar Sverige på 27 plats i räckviddsranking på sociala medier inför FIFA World Cup 2018 i Ryssland. Zlatan hade med sina 64 miljoner följare gett Sverige en åttonde plats. Dock kommer Zlatan inte ens i närheten av Ronaldos räckvidd.
Det internationella PR-nätverket ECCO har analyserat alla fotbollsspelare från samtliga 32 tävlande länder i FIFA World Cup 2018. Närmare 90 % av spelarna är aktiva på sociala medier och spelarna har 2,5 miljarder följare sammanlagt.
Varje lag har oftast en stor social-mediestjärna. De 32 förstaplatsvinnarna har cirka 1,2 miljarder av totalsumman av följare. Det betyder att 32 spelare står för 47% av det totala antalet följare. Mats Rydin från JOI communication förklarar.
– Toppspelarna i varje landslag gör sina namn till personliga varumärken och är också bland de största och viktigaste influensers i den digitala världen. Deras enorma räckvidd gör dem attraktiva för företag som varumärkesambassadörer. Nästan alla internationella fotbollsproffs använder sig av sociala nätverk och bara 10% av dem är fortfarande digitalt osynliga.
I fyra veckor framåt tävlar 32 länder om världsmästartiteln. Men redan nu kan Portugal räkna hem segern över sociala mediekanalerna. Fotbollsspelarna i de nuvarande europeiska titelmästarna har över 360 miljoner följare på de tre största plattformarna Facebook, Twitter och Instagram. Victor Nilsson-Lindelöf är svensk sociala mediemästare med en miljon följare, att jämföra med den odiskutabla vinnaren bland de enskilda spelarna, Cristiano Ronaldo. Den portugisiske superstjärnan har otroliga 320 miljoner fans som följer honom på Facebook, Instagram och Twitter.